Menu Sluiten

Sociale Media Marketing Tips voor lokale bedrijven

Van lokale bedrijven horen we vaak dat een sociale media campagne niet nodig is. Het motief is dan: het kost teveel tijd, waar moet ik beginnen en hoe kan ik het volhouden. En bovendien moeten ze zich toch richten op het daadwerkelijk runnen van hun bedrijf? Niet alleen het online plaatsten van foto’s ‘’toch?’’.

Fout! Sociale media heeft de manier waarop mensen communiceren verandert. Daardoor is het ook een belangrijk hulpmiddel geworden voor lokale bedrijven. Laten we eerlijk zijn: Facebook, Instagram en LinkedIn horen anno 2020 nou eenmaal bij de maatschappij. Sociale media platforms zijn begonnen als een middel om met vrienden en familie in contact te blijven. Tegenwoordig is het is de norm geworden voor bedrijven om op sociale media aanwezigheid te zijn om met (potentiële) klanten te communiceren.

In de online wereld van vandaag zoeken klanten eerst online naar de gewenste dienst of product. Ook vragen ze vaak referenties aan bij vrienden en familie. Het is dus in het belang van lokale bedrijven om een levendige en interactieve aanwezigheid te hebben op sociale media.

De tijd om de sociale media te omarmen is nu. Het is waar je klanten zijn, dus ga naar ze toe! Het rendement op je investering, een paar uur tijd per week en een paar klikken op de muisknop, kan enorm zijn. Je ondersteunt je dienst of product terwijl je relaties opbouwt en onderhoudt met je klanten en nieuwe klanten.

Kwaliteit verslaat kwantiteit.
Je hoeft niet elke dag iets op je sociale-mediakanalen te posten. Maar je wilt wel dat je berichten regelmatig online komen. Daarom zeggen we bij E-Find over wat en wanneer te posten: “Kwaliteit verslaat altijd kwantiteit”. Wees niet bang om online een uitstraling te hebben en blijf je klanten prikkelen om regelmatig op je pagina terug te komen. Wanneer aan je relaties bouwt, bouw je ook aan je bedrijf.

Focus op je lokale doelgroep.
Experts hebben bewezen dat marketing via sociale media je bereik (doelgroep) kan vergroten. Het kan je helpen meer geïnteresseerden te trekken om daardoor ook meer klanten.

Via sociale media kunnen lokale bedrijven rechtstreeks met hun klanten communiceren. Sociale media zijn anders dan de traditionele advertenties waarin je een boodschap verspreidt en hoopt dat iemand reageert. Het is meer toegankelijk en toegespitst op de beoogde doelgroep.

Overweeg om te adverteren.
Je hebt de tijd geïnvesteerd. Investeer ook geld. Wees niet bang om een beetje geld aan je sociale media-inspanningen te besteden. Als je budget het toelaat, kun je investeren in Google Ads om jouw website naar de top van de zoekresultaten te brengen.
Daarnaast kun je ook investeren in sociale media ads. Je kunt met slechts een paar klikken zeer specifieke, gerichte advertenties op deze netwerken plaatsen. Als je je doelgroep kent kan je eenvoudig berichten promoten, aanbiedingen delen en meer volgers naar je website genereren.

Herhaal wat werkt.
Het is niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden. Als je inspanningen op sociale media succesvol zijn, herhaal dit om het opnieuw te doen. Zo simpel is het! En als iets niet werkt, probeer dan iets anders.
Sociale media is een marketingtool dat alle lokale ondernemers kunnen gebruiken. Het is uniek omdat het de zichtbaarheid en het bereik van een bedrijf kan vergroten. Ook kun je huidige en toekomstige klanten betrekken bij jouw bedrijf.

Meer lezen: